HR Giger Metamorphoses

Alšova jihočeská galerie, ve spolupráci s Museem HR Giger ve švýcarském Gruyères, Carmen Maria Giger a sběratelem Marco Witzigem, připravuje v Zámecké jízdárně v Hluboké nad Vltavou výstavu švýcarského umělce HR Gigera, malíře, sochaře a návrháře, známého především jako stvořitele uměleckého směru s názvem biomechanický surrealismus a filmového monstra Vetřelec. Giger bývá označován za největšího vizionáře mezi umělci 20. století. Stylově vyšel ze surrealismu, jehož formu naplnil postkatastrofickou skepsí i existencialismem, který přinesly obě světové války.

Název výstavy Metamorphoses (Proměny) reflektuje nejen vlastní umělcovu různorodou tvorbu, ale také jeho kresby, které jako ctitel Franze Kafky vytvořil na základě slavné povídky Proměna. HR Giger byl jinak velkým ctitelem českoněmecké literární scény a byl kromě Kafky fascinován magickým světem Gustava Meyrinka.

Nejvýrazněji byl nicméně s českým prostředím konfrontován prostřednictvím světově proslulého psychiatra a spisovatele Stanislava Grofa, který ve své knize Vizionářský svět HR Gigera popisuje pozitivní poselství o univerzální spiritualitě. V této knize Stanislav Grof ukazuje, jak umělci-vizionáři ztvárňují ve svém umění současné porodní trauma světové duše, a také jak umělec skrze umění vytváří nový kontext pro nahlížení a docenění vizionářského umění a v jeho schopnosti nás probouzet.

Výstava Metamorphoses představí Gigerovu tvorbu v co nejširším kontextu. Vystaveny budou četné kresby, airbrushové obrazy a plastiky. Nebude chybět i výběr jeho ikonických realizací Necronomicon, které uchvátily amerického režiséra Ridleyho Scotta, pro něhož Giger navrhnul ikonického Vetřelce, za něhož byl v roce 1980 oceněn Oscarem za nejlepší vizuální efekty.

Nepochybně se bude jednat o velkorysou přehlídku tohoto jedinečného umělce na více jak devíti stech metrech čtverečních a bude se jednat o jeho doposud největší výstavu realizovanou ve střední Evropě.

Výstava bude pro návštěvníky přístupná od 11. 6. do 19. 11. 2023, denně 9:00 – 18:00.

 HR Giger - Metamorphoses
 
11/6 — 19/11/2023
Alšova jihočeská galerie, Zámecká jízdárna, 373 41 Hluboká nad Vltavou 144
 

Kurátor, autor textu | Adam Hnojil

Architekt | Adam Hochmuth

Grafický design | Jana Vahalíková (Studio Marvil)

Garanti projektu | Carmen Maria Giger, Marco Witzig, Aleš Seifert

Projektový manager a PR | Paulina Skavova

Hlavní partner projektu | Skupina ČEZ

Jazyková korektura | Marek Svoboda, Markéta Johnová

Překlad | Markéta Johnová

Fotografie | Mia Bonzanigo, Matthias Belz

Videa | David N. Jahn, Chilli Production

Marketing na sociálních sítích | Chilli Production

Propagace | Marketingově produkční oddělení a public relations AJG

Stavba, výmalba | RSCB spol. s.r.o.

Transport | MONRO Fine Logistics, IGS-HS Art Service

Tisk grafiky a textů | Wall-ink, Tomáš Roháček

Technologická podpora | Hisense. Sense for Technology

Osvětlení | Martin Špetlík, Jiří Šmirk

Instalace | Technické oddělení AJG, Artpartners

Doprovodné programy | Paulina Skavova, David Jahn, Chilli Production, Edukační oddělení AJG

Poděkování | Matthias Belz, Andy Davies, Tom Gabriel Fischer, Sandra Beretta, David Jahn

Speciální poděkování | Aargauer Kunsthaus Aarau, Švýcarsko; Bündner Kunstmuseum Chur, Švýcarsko; Kunsthaus Zürich, Švýcarsko; Kunstsammlung Kanton Zürich, Švýcarsko; Lentos Kunstmuseum Linz, Rakousko; Vögele Kultur Zentrum, Pfäffikon SZ / CH, Švýcarsko; Město Chur, Švýcarsko; HR GIGER MUSEUM; Sbírka Witzig-Danciu a soukromí sběratelé

Záštity | Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba, Velvyslanectví Švýcarské konfederace v České republice, Velvyslanectví Spojených států amerických v České republice, Pro Helvetia

Alšova jihočeská galerie děkuje za podporu všem, kteří se podíleli na realizaci výstavy. Také všem pracovníkům Alšovy jihočeské galerie za pomoc při organizaci celého projektu.

 

Audioprůvodce

 

O autorovi

 

1940

Hans Ruedi Giger se narodil 5. února v Churu jako druhé dítě Melly Giger-Meierové a lékárníka Hanse Richarda Gigera.

1959–62

Praxe u architekta Venatia Maisena a developera Hanse Stettera v Churu.

1962–65

Studuje interiérový a průmyslový design na Uměleckoprůmyslové škole v Curychu.

1964

Žije v Curychu. Ve volném čase vytváří kresby Atomových dětí„Atomkinder“, které i publikuje. Experimentuje s různými technikami.

1965

Soukromě vydává řadu děl pod názvem Ein Fressen für den Psychiater (Hostina pro psychiatra). Projevuje velký zájem o psychoanalýzu a Sigmunda Freuda.

1966

Po absolutoriu začíná pracovat pro Andrease Christena v Curychu. Spolupracuje s hercem Paulem Weibelem a potkává herečku Li Tobler, do níž se zamiluje. První samostatná výstava v curyšské Galerie Beno.

1967

Žije s Li Tobler a vytváří díla jako Birth Machine, Pod zemí a Astroeunuchové. Setkává se se spisovatelem Sergiem Golowinem. Ve spolupráci s básníkem Urbanem Gwerderem, filmařem Fredi M. Murerem a herečkou Li Tobler detekuje akční umění zachycené v desetiminutovém filmu High.

1968

Osamostatňuje se. Navrhuje rekvizity pro film Swiss Made, v němž vystupuje jeho první mimozemská bytost. Maluje menší formáty. Navštíví jej galerista a obchodník Bruno Bischofberger, který zakoupí soubor jeho prací. Účastní se výstavy Hommage à Che v Galerii Stummer v Curychu.

1969

Bruno Bischofberger vydává sítotisky Biomechanoidy 1969.

1970

V bytě Eveline Bühler zažívá první noční můry zhmotněné ve slavném Necronomiconu. Vystavuje v galerii Bruno Bischofbergera.

1971

S Li Tobler navštíví Fredi M. Murera v Londýně. Murer a Giger se rozhodnou natočit dokumentární film Passagen v londýnských docích.

1972

Vystavuje v Kunstverein Kassel.

1973

Vytváří obal desky Brain Salad Surgery pro rockovou skupinu Emerson, Lake & Palmer.

1975

Pro Galerii Sydow-Zirkwitz vytváří Passagen-Tempel. Li Tobler spáchá sebevraždu.

1976

Vystavuje v Galerii Sydow-Zirkwitz. Díky kontaktu s americkým malířem Robertem Venosou se seznamuje se Salvadorem Dalím a režisérem Alejandrem Jodorowským. Je vyzván ke spolupráci na filmu Duna.

1977

Vychází Necronomicon. Podniká svou první cestu do Ameriky.

1978

Jedno z vydání Necronomiconu se dostává do rukou režiséru Ridleymu Scottovi, který je přesvědčen, že Giger je tím pravým autorem pro zamýšleného Vetřelce.

1979

Účastní se předpremiéry Vetřelce v Hollywoodu. Je terčem obrovského zájmu žurnalistů.

1980

Návrhy k filmu Vetřelec jsou představeny v curyšské Galerii Baviera. Giger je nominován na Oscara. Vystavuje v Hansen Galleries v New Yorku. Získává Oscara za vizuální efekty k filmu Vetřelec.

1981

Pracuje na designu židlí Harkonnenova stolu pro film Duna. Spolupracuje s Debbie Harry na sólovém albu KooKoo.

1984

Retrospektiva v Seedamm-Kulturzentrum v Pfäffikonu.

1985

Vyzván společností MGM ke spolupráci na filmu Poltergeist II režiséra Briana Gibsona.

1986

Přípravy na velkou výstavu v galerii Shibuya Seibu Museum of Art v Tokiu plánovanou na následující rok.

1987

Úspěch výstavy v Japonsku. Diskutuje se o realizaci Giger Baru v Tokiu. Giger osloven na vytvoření monstra Goho Dohji pro film japonského režiséra Akio Jitsusojiho.

1988

Kvůli přísným stavebním předpisům je původně zamýšlený čtyřpodlažní Giger Bar vystavěn v Tokiu pouze v menším provedení.

1989

Giger vytváří četné ilustrace pro knihy a komiksové časopisy. Vyjednává s Ridleym Scottem o Vetřelci 3. Připravuje vzpomínky pro nakladatelství Benedikt Taschen Verlag.

1990

Slaví padesátiny a pracuje na námětech pro film Vlak Ridleyho Scotta. Ukončuje spolupráci s dlouholetým manažerem Ueli Steinlem a začíná intenzivněji spolupracovat s dlouholetým přítelem Lesliem Baranym. Četné výstavy při příležitosti jeho narozenin. Nechává realizovat odlitky starších sochařských realizací. Podílí se na vzniku několika dokumentárních filmů. Vznikají návrhy pro film Vetřelec 3. Pracuje na svém vlastním filmovém projektu The Mystery of San Gottardo.

1991

Návrhy pro film Mrtvá hvězda Billa Malonea. Spolupracuje s firmou Swatch na edici hodinek.

1992

Je otevřen další Giger Bar v Kalchbühl Zentrum v Churu. Je uvedena počítačová hra Dark Seed. V curyšské galerii Baviera je otevřena velká retrospektiva.

1993

V curyšské galerii Baviera je otevřena výstava Vetřelec.

1994

Giger hostuje jako pedagog na curyšské Vysoké škole designu (GBMS). Pracuje na filmu Mutant pro MGM. Umírá mu matka.

1995

Pokračují práce na sci-fi filmu Mutant pro MGM, který je po uvedení kasovním trhákem.

1996

Experimentuje s hologramy. Vzniká jeho webová stránka.

1997

Benedikt Taschen Verlag vydává obsáhlou a dodnes reprintovanou monografii. Zakoupena část hradu Saint-Germain v Gruyères pro vytvoření muzea.

1998

V nakladatelství Benedikt Taschen Verlag vychází The Mystery of San Gottardo. Otevřeno umělcovo muzeum v Gruyères.

2000

Slaví šedesátiny a jeho webové stránky navštívilo více než milion návštěvníků.

2002

Benedikt Taschen Verlag vydává Icon HR Giger s textem Stanislava Grofa. Giger navrhuje edici šperků.

2005

Ibanez Guitars představuje edici kytar navržených umělcem. Výstava v Galerii Baviera. Výstava v Národním technickém muzeu v Praze.

2006

Giger se žení s Carmen Maria Giger. Velká retrospektiva v Kunst Haus Wien.

2007

Výstava v Bündner Kunsthaus Chur.

2008

HR Giger Museum slaví deset let svého výročí. Při této příležitosti vychází několik knih.

2009

Německé filmové muzeum pořádá velkou výstavu o Gigerových filmových návrzích ve Frankfurtu nad Mohanem.

2010

U příležitosti sedmdesátých narozenin se ve švýcarském Sarnenu koná velká výstava Gigerových děl.

2011

Giger je režisérem Ridleym Scottem vyzván, aby spolupracoval na filmu Prometheus.

2012

Giger se na pozvání Ridleyho Scotta účastní premiéry filmu Prometheus v Londýně.

2013

Vychází kniha Alien Diaries, která obsahuje faksimile Gigerových původních mimozemských deníků. Patnácté výročí Gigerova muzea v Gruyères za účasti umělce.

2014

12. května Giger umírá ve svém domě. 25. května je pohřben na hřbitově v Gruyères, na dohled od svého muzea.

HR GIGER - Metamorphoses
 
HR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, MetamorphosesHR GIGER, Metamorphoses
 
 
 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.