umění vidět a objevovat: Modlitba za oběšence aneb příliš realistický obraz

umění vidět a objevovat: Modlitba za oběšence aneb příliš realistický obraz

umění vidět a objevovat

modlitba za oběšence aneb příliš realistický obraz

hluboká nad vltavou

Obraz Modlitba za oběšence jsme pořídili v roce 2015. Od svého vzniku roku 1861 na asi 150 let zmizel ze světla světa. Nyní na plátně vidíme stát shluk žen rozmlouvajících vedle ležící oprátky. Pinkas tehdy vyobrazil tragickou událost, k níž byl povolán, a to sebevraždu svého přítele, malíře Josefa Wehleho. Příznačná oprátka ale nebyla to, co Pinkas původně realizoval. Obraz byl totiž donedávna znám pouze z karikatury pořízené roku 1861 na oficiálním pařížském Salonu, kde byl vystaven. Na karikatuře ale vidíme jiný výjev, a to tělo oběšence visícího zády ke shluku ne rozmlouvajících, ale vyloženě klevetících bab. Když se obraz po letech objevil na veřejnosti, nešlo odolat a nepotvrdit si podezření provedením rentgenových snímků. Nevšední příběh obrazu rozkrývá historička umění Kristýna Brožová v knize o Pinkasově tvorbě, podle ní projevil tématem obrazu,  jeho provedením i záměrem vystavit obraz na oficiální výstavě jistou míru odvahy a osobní svobody. Tím, že sebevraždu v malbě nijak neestetizoval a zobrazil ji se všemi jejími společenskými konotacemi, dovedl realismus až k jeho krajní mezi. O pokrokovosti samotného díla svědčí i fakt, že pro možnost prodeje ho Pinkas musel učinit o něco méně realistickým. Z oběšence zachoval jen oprátku a z klevetících bab udělal rozmlouvající stařenky. 

Příběh Modlitby za oběšence českého malíře H.S. Pinkase je podivuhodný hned v několika rovinách. Pinkas sám patří mezi zajímavé osobnosti českého kulturního prostředí. Studoval na pražské a později pak i mnichovské výtvarné akademii. Žil dlouhá léta ve Francii, kde se i oženil a to se svobodnou matkou Adrienne Denoncin, což byl na tehdejší dobu a jeho postavení vskutku extravagantní krok. Mezi jeho vnuky patřil proslulý herec Jiří Voskovec, polovina dua Voskovec + Werich.

umění vidět a objevovat: Modlitba za oběšence aneb příliš realistický obraz
umění vidět a objevovat: Modlitba za oběšence aneb příliš realistický obraz
umění vidět a objevovat: Modlitba za oběšence aneb příliš realistický obraz

program

6.4.2024
surrealismy, renesance a láska | komentovaná prohlídka výstavy heptameron | eva skopalová | promítání filmu erotikon (1929)
 
 
13.4.2024
komentovaná prohlídka výstavy | martin gerboc, adam hnojil | oko za oko, zub za zub!
 
 
20.4.2024
surrealismy ze soboty na neděli | performativní komentovaná prohlídka výstavy heptameron | promítání filmu ze soboty na neděli (1931)
 
 
1.5.2024
doprovodný program k výstavě heptameron | the good night readers | předčítání z knih, diskuze | promítání filmu extase (1932)
 
 

může se hodit

novinky

komentovaná prohlídka | guided tour | david jahn | 19/11
komentovaná prohlídka | guided tour | david j...
 
 
performativní komentovaná prohlídka | performative guided tour | halka třešňáková | 26/8
performativní komentovaná prohlídka | perform...
 
 
komentovaná prohlídka | guided tour | aleš seifert | 15/7
komentovaná prohlídka | guided tour | aleš se...
 
 
přednáška a komentovaná prohlídka | lecture and guided tour | adam hnojil | 5/8
přednáška a komentovaná prohlídka | lecture a...
 
 
 
 
zavřít

- Otevírací doba o Velikonocích: Zámecká jízdárna: otevřeno pátek, víkend i pondělí (9:00-16:00) | Bechyně PÁ-SO 9:00 - 17:00, NE 12:00 – 17:00, PO – zavřeno

- Z důvodu přípravy nových výstav je uzavřena pobočka Wortnerův dům v Českých Budějovicích. Děkujeme za pochopení.

- Účastníci konference cestovního ruchu Travelcon 2024 mají ve dnech 17.-20.4. umožněn vstup do všech poboček AJG zdarma.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.